Potřebují Hořice další kruhové objezdy?

Dost často čelím dotazům typu : "Nešlo by něco udělat s křižovatkou ve vrchní části Náměstí Jiřího z Poděbrad pod Lidlem? Nešly by tam dát semafory ? Nebylo by lepší v těchto místech změnit přednost v jízdě ?" Jednou jsem na tento dotaz z legrace odpověděl krátkým veršem :

Myslíš si, že je to fór ?

Zdrží Tě i semafor.

V Lidlu koupíš čerství koláč,

hodil by se pod ním kruháč.   

zdroj foto: https://goo.gl/images/UQPTsT
zdroj foto: https://goo.gl/images/UQPTsT

Určitě každý občan našeho města ví o čem mluvím. Jedná se o křižovatku, kde se sbíhá pět komunikací a když řidič vyjíždí třeba z ulice Karlova, tak neví co má sledovat dříve, aby bezpečně projel křižovatkou. Je to jedno z míst s nejčastějším počtem dopravních nehod v našem městě. Vodorovné značení na žulových kostkách a asfaltu by se mohlo obnovovat snad každý měsíc a zmatení turisté, kteří tuto křižovatku neznají, tak často jen tápou.

        Nikdy jsem nebyl jako řidič velkým příznivcem kruhových objezdů, které jsou dle mého názoru v některých místech naprosto zbytečné. Z mládí si vlastně pamatuji jen jeden z centra Nového Bydžova, ale to byl provoz ještě tak slabý, že jsme si večer na silnici I/35 pod Vojicemi mohli s kamarády čutat balónem. Od té doby provoz mnohonásobně vzrostl a statistiky hovoří jasně. Pro bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích je nejbezpečnější křižovatkou kruhový objezd, který dle mého názoru je jediným možným řešením v místě, které popisuji. Nemyslím tím však vyvýšený ostrov osazený květenou. Co by tomu řekli jezdci road racingu na naší přírodní trati a pořadatelé, kteří by museli přejmenovat číslovku 300 zatáček G.H. Myslím tím rozebíratelné, červenobílé, technické zařízení, které splní stejný účel a provoz zde rozmělní. Odmysleme si květináče ve vrchní části náměstí a uvědomme si, že zde jednou bude vyústění průtahu Hořicemi.

        Hned v závěsu v průjezdnosti a nehodovosti je křižovatka ulic Husova - Aloise Hlavatého. Zde bohužel v letošním roce došlo i k tragické dopravní nehodě. Určitě jste stáli v nepohybující se koloně před křižovatkou v jedné z těchto ulic. Stalo se Vám to někdy u kruhového objezdu u autobusového nádraží, kde se sbíhá pět komunikací? Mně tedy nikdy. Provoz je zde plynulý, přehledný a bezpečný. Proto se domnívám, že by se obdobným řešením této křižovatce velmi ulevilo. Pozemek u křižovatky je městský, tudíž by nebránilo rozšíření kruhovému typu křižovatky.

autor: Stanislav Nosek